Sunday 25 September 2011

natuke juttu ja natuke pilti

Sügis tuli meile suurte aupaukudega - hommikul ärkasime äikese ja rahe peale. Ja seda rahet kallas paduvihmaga vaheldumisi mitu päeva jutti. Laupäeva hakkas juba isegi kenamat ilma lubama - kobisin õue - ja sain kohe sahmaka vett krae vahele. Nii ma siis mängisin mitu tundi ilmataadiga kulli. Vaatan aknast välja - kena ilm - topin ennast riidesse, kummikud jalga ja töökindad kätte - astun aeda ja see hetk kui hakkasin labidat kätte võtma - kallas ilmataat mulle ämbri krae vahele tühjaks. Jooksin tuppa - jälle ilm ilus ja päike paistis. Ja nii ikka mitu korda. Endal ka oli naljakas - lõpuks lõin käega ja läksime linnapeale kolama.Ja loomulikult siis lõppes igasugune vihm ja rahe hoobilt ära ja päike väljas.
Täna seevastu oli lausa kuldne ilm. Nagu suvi oleks tagasi tulnud - mõnusalt soe ja tuulevaikne. Meiekandis siin sügist nagu veel ei märkagi. Puud kõik rohelised ja lehtes. Pole öökülma olnud, mis neid vist intensiivsemalt värvuma paneks. Üle tee metsa vaadates - seal on küll juba värvikirev - aga meil puhta roheline. Kuigi värve jätkub ka aeda küllaga.
Roosidega on tänavu suht kehvasti mul. Kevadel jäin pritsimisega hiljaks ja suvel polnud kah mahti seenetõrjet teha - nüüd ongi enamus tahmlaiksuse tõttu paljad. Aga ega see neid õitsemast sega. Õied jälle rikkus see mitmepäevane rahetamine ära:




Suvelilledki veel täies hoos:
Ja värve mujalgi:
 Põõsasmaranad, mis kevadel tuli peaaegu maani maha lõigata, on nüüd kenast taastunud ja muudkui õitsevad. Ja kuna päike on oma teravuse juba kaotanud, siis põõsasmaranad näitavad oma õiget värvi kah - muidu suvel olid kõik ühtlaselt valkjaks pleekunud:
 Hosta `Fragrant Bouquet` on selle suvega kõvasti laiust visanud. Mulle meeldib tema selline õrnroheline lehe värv - ja kui hästi ta veel lõhnab...
 Õis lähedalt kah:



 Jaapani ülane täies õites - viltjas ülane on juba lõpetanud, aga tema veel ei kavatsegi otsi kokku tõmmata:
 Selle aasta uustulnuk. Jaapani ülane `Bressingham Glow`:
 Kikkapuu, kes suve läbi on ilmetuna teiste varjus olnud - hakkab alles nüüd näitama, mis ta väärt on. Selle konkreetse isendi nime ma ei tea - saadud on ta M.Laane käest, kes jutu järgi olevat ta alles määramata. Vbl nüüd on talle juba nimi ka antud - mina kutsun teda laanekikkaks :D Aga need seemned on tal tunduvalt suuremad ja tumedamad kui teistel kikkapuudel. Täna lõikusin lausa äädikapuud, et see kikkapuu ikka ka uhkeldada saaks:
 Sellesse aianurka annab suve läbi värvi äädikapuu `TigerEyes`- ka tema pole veel sügiseriideid omale selga tõmmanud:

 Ja kus liivpaju on seeaasta vohama kukkunud - peab tedagi vist kääridega korrale kutsuma :)
 Nüüd palun tuvastamisabi. Nurga puukooli dendropäevadelt sai Haide puukoolist ostetud selline kukehari. Nimi mulle meelde muidugi ei jäänud - aga teadsin, et poti peal on nimi olemas. Aga nüüd kui ma teda maha istutasin avastasin, et poti peal vale nimi neil kleebitud. Potil oli kirjas: Arabis Ferdinandi-Coburgi tähtkarvane hanerohi `Old Gold` - nu aga hanerohust on asi ikka kaugel. Guugeldasin samuti ühtepidi ja teistpidi - aga ei leidnud talle sarnast. Äkki keegi oskab ta ära määrata.
 Ja siis sai ükspäev kivisid veeretatud - oleks veelgi veeretanud - aga kivid said otsa:
 Ja mõned pildid ka sellest 20*3. Hetkel domineerib seal kiviklibu - pussakad alles pisikesed + siis veel see aiavahetus meil käsil ja ajutine peniaed segamas. Ja kuidas sellest samblast sealt tee pealt lahti saaks - me küll nühime luuaga, aga ei aita. Sammal mulle iseenesest meeldib - aga  mitte igalpool.
 Aga suured kivid, mis seal ennem muru sees kössitasid( ja jube kehva oli nende ümbert niidukiga nikerdada) hakkasi kohe elama:
 Teiselt poolt kah vaadatuna:

11 comments:

Köögikata said...

Vauuu!
Aga minul segab küll tahmlaiksus (olen pritsinud mitu korda) roosidel õitsemist. Osad pungad kärbuvad juba kinnisena, osad jaksavad pooleldi avaneda, aga on kidurad ja krimpsus. Või on neil mingi muu tõbi veel kallal?

Nodsu said...

Mul roosidel Köögikataga sarnane mure - roosid olid kevadel väga tugevad ja kenad, kuid kui algasid suvised vihmaperioodid (mis on püsivalt jätkunud siiani), kasvas rohi peenra ümber nii mühinal ja väga niiske oli ning kui avastasin selle laiksuse jälle, siis pritsimine enam tulemust ei andnudki. Esimene laine õitses ilusti aga teise laine õied enam avaneda ei jaksanud. Ise nüüd mõtlengi, et kas peaks neid enne talvituma sättimist ka veel pritsima (kuigi roosid ju lõigatakse pealt maha)?
Ja maran on mul ka täielik üllataja, kevadel lõikasin nii 10cm peale ning hakkas rikkalikult õitsema augusti teises pooles ja jätkab vaatamata vihmadele nii vapralt. Nagu kollane päike ses vihmasombuses hallis :).
Kivipeenar näeb kindlasti väga kena välja, kui need tuustid suuremaks kasvavad aga ka praegu on väga nunnu, selline minimalistlik.

mustkaaren said...

Sinu kukehari sarnaneb väga kalju-kukeharjaga (sedum reflexum), millel on sygis(talvitumis)värvus:) vaata siit:
http://www.google.ee/imgres?q=sedum+reflexum+purple&hl=et&biw=819&bih=457&tbm=isch&tbnid=01cRBP1xmEmmaM:&imgrefurl=http://www.euonymus.be/sedumdecoration/eng/sedum.html&docid=Y7kDV2CPsUOwIM&w=850&h=638&ei=2hyATuLqHoT14QSkyO3tDg&zoom=1
või siit
http://www.google.ee/imgres?q=sedum+reflexum+purple&hl=et&biw=819&bih=457&tbm=isch&tbnid=4Mc2YvCIAfIm3M:&imgrefurl=http://picasaweb.google.com/motherplants/PlantPhotoGallery&docid=Sr8Lsr5oK37VGM&w=1600&h=1200&ei=2hyATuLqHoT14QSkyO3tDg&zoom=1

mustkaaren said...

Pagan, blogger susis lingid ära, aga selline kalju-kukehari on mul ka, suvel oli roheline, praegu päris punakat tooni.

mustkaaren said...
This comment has been removed by the author.
isehakanud lillekasvataja said...

Jaa, väga super tulemus selle kiviklibuga. Plaanin ise ka sellist kivi-ala aga see on tulevikumuusika. Sinu tegemiste järgi otsustasin, et olen ikka õigel teel.

MUHEDIK said...

Väga-väga ilus on Su 20 x 3, kaetud aladel pääsevad mõjule nii puud kui kivid, aga kas Sa ei karda, et istutus on natuke liiga tihe.
Kõik Su värvunud ja pooleldi värvunud ja värvumata puud ja muud kooslused on samuti väga ilusad.

Hannustile võid ju pildiga meili saata, on küll kalju-kukehari, aga tal oli sel aastal ju palju uusi sorte.

Roosidega on nüüd ju lihtne, ei pea talveks lehti lõikuma hakkama. Ja samblatõrjeks on ju vahendid täitsa olemas, aga ma kardan, et kui ta tahab seal nii hirmsasti kasvada, tuleb ta mingil ajal tagasi.

Hiline said...

Samblast teel saad lahti kas äädikaga või põletamisega (põletamisrohimine - vaata Thela blogist), teisi samblaeemaldajaid ma aias ei julge kasutada.
Sinult saadud kollane vesiroos vastu sügist tiba segaseks läinud - õienuppe nii palju, et ei jõua neid isegi kõiki veepinnale õitsema kasvatada ja osa õisi avaneb vees, eks vist süüdi need igapäevased sajud.
Peaksin ka neid jaapani ülaseid muretsema, viltjal veel kolmandiku jagu õitsemata.

deia said...

Nodsu - tahmlaiksus üldiselt õitele eriti ei mõju. Tahmlaiksus raskendab roosidel puitumist ja talveks ettevalmistumist. Ja nad näevad ilma lehtedeta koledad välja - aga õitsevad. Pungadele ja õitele teeb liiga roosirooste - need oksad tuleb kindlasti koheselt ära lõigata ja põletada. Pritsida võiks siis kas Bravoga või Scorega. Samas võib sul olla ka lihtsalt sellised sordid, kes ei talu paduvihamsid. Osad sordid ongi sellised, kes pidevate vihmadega oma nuppe lahti ei jõua teha, vaid nad tohletuvad sinna varre külge lihtsalt ära.
Mina üldiselt pritsin igal sügisel nii okkalised kui roosid, floksid ja pojengid seenevastase preparaadiga üle( bravo või scorega) Ja samuti kevadel varakult - seeaasta jäin hiljaks ja korduspritsimist ei teinud - ja oligi tulemus käes + seentele ülisoodsad ilmastikuolud ka (paks lumi talvel külmumata maal ja soe ja niiske suvi)

Kaaren - see ei ole tal sügisvärvus, ta ongi kohe sellise tooniga - pidi veel ka natike külmaõrn olema - eks ma siis proovin ja vaatan :)

Muhedik - pildil võib tunduda jah liiga tihe - aga fotokas vist natuke moonutab - tegelikkuses ta nii tihe ikka ei ole + ma kasutasin ainult kääbuskasvulisi ja mööda maad roomavaid - paar isendit on ainult kes ca 2 - 3 m kasvavad ja seda ka 10 - 20 aasta pärast. Ja kuna mul pisike aed, siis ma olen harjunud kääre käes hoidma :) Mis teha, kui tahad palju erinevaid kauneid isendeid oma aeda. Ohh mu kompositsiooni õppejõud hoiaks vist kahe käega peast kinni ja oigaks. Aga mulle see kompott meeldib :D

Hiline - sammal ju tahab happelist keskkonda - kuidas see äädikas talle mõjuda võiks? Aga eks ma proovin.

deia said...

Hiline sellel kollasel on nimi kah :'Marliacea Chromatella'

Ja selle jaapani ülase värgi pistan kõrvataha - ehk järgmine aasta ikka läbi astun juttu puhuma :D

Tsiil said...

Sinu aed on mul nägemata, aga pildi pealt paistab palju põnevat. See hosta ja kõik need põõsad. Oleks pidanud oma maranaid ka kevadel lõikama, nad on mul kole armetud. Ei peaks ju teab mis nõudlikud olema.

Kaetud alad on oma vormilt ilusad ja kivide äär lööb kohe pildi teiseks. Hästi tehtud.