Thursday 3 June 2010

3.juuni

Eelmisel aastal ühistellimusest saadud hostad mul kõik kenasti elus aga tundub, et see talv neile kohe mitte hästi ei mõjunud. Juurdekasvu pole - nagu nad eelmine aasta olid, samasugused on nad ka tänavu. Aga loodame, et ikka kosuvad.
`Blue Flame`
`Orange Marmalade`
`Taijitu`- temast on mule eriti hea meel - möödunud aastal tundus, et läheb välja, aga elus. Ja küll kosub ja siis saab ka Köögikatale sealt pojukese anda :)):
Selle pisikese kollase hosta tõi keegi mulle möödunud aastal mingi taime vastu. Sorti ei teatud. Aga selline kääbuskasvuline: Tuvasatud nimega `Kabitan`

Mõned õitsejad kah.
Leviisia. Olen proovinud leviisiaid kasvatada erinevatel kohtadel. Ja ainuke, kes mul ellu on jäänud ja kasvab elupuu Smaragd varjus kivide vahel - elupuu varjab põhjatuulte eest. Seal ei saa ta mingeid toitaineid - elupuu võtab kõik endale. Suvel on seal täielik põud ja lauspäike ja maapind kuivab kivikõvaks. Aga temale meeldib. Mõtlesin, et sinna võiks mõned teisedki leviisiad panna.

Kirjulehega preeriaküünal. Sorti ei tea, sest elutseb mul aias sellest ajast juba, kui sordinimed ei omanud mu jaoks mingit tähtsust:

Mirjami juurest vinnatud kollane päevaliilia. Esimene päevaliiliatest, kes seeaasta oma õie avab. Ta on ikka väga ilus oma tumedate õievarte ja helekollaste õitega!
Jaanihüatsint. Tema on kolm aastat tugevalt oma elu üle järele mõelnud ja pole õisi näidanud. Sellekevadine loeng teemal, kui õitsema ei kavatse hakata, siis lendad komposti, on nagu näha väga hästi mõjunud:D

Mõni lauk kah.
Lauk `Purple Sensation`

Sitsiilia mesilauk. Kirjade järgi peaks kasvama kuni 130 cm. Millegipärast minu juures on ta 160 cm veninud:D Laugud on üldiselt kenasti kõik talvitunud. Ainukesed, kes on täielikult kadunud, on taevassinised laugud. Need olid ühed mu lemmikud - peab sügisel jälle Savisaarelt tellima.
Ka umbrohi võib ilus olla:

Selles pimedas nurgas, kuhu päikest paistab healjuhul tunnikesejagu vohavad margareeted ja mõnus heleroheline sammal. Ka laudleht tunneb ennast seal hästi. Mõned rohulibled on ka - mul ongi mure, kuidas seda sealt sambla ja margareetede vahelt kätte saaks. Roundup sammalt ei võta, aga siis lähevad ka margareeted. Tahaks et see nurk jääks täielikult margareetede ja sambla jaoks - vbl panen mõned sõnajalad kah.


Rohtlaliilia viskab jõudsalt kõrgust. Hetkel 170 cm. Peaks sinna taga olevale peitõielisele kuslapuule käärid sisse lööma.

Mürikaaria täies ilus:
Pisikesest kirjulehega villase lodjapuu titest, kes alles möödunud aastal oli veel pisike titt, on juba arvestatav põõsahakatis kasvanud. Vaatamata sellele, et talvel lumi tal palju oksi murdis:
Küsimus targematele. Kuidas suhtub korea elupuu lõikamisse? Minu korea elupuu on peale kolmeaastast täielikku seisakut nüüd otsustanud lõpuks kasvama hakata. Aga tahaks teda kangesti külgedelt kärpida. Harilikule elupuule lõikamine meeldib, aga kuidas korea elupuu sellesse suhtub? Mul väike aed - tahaks teda kõrgusesse, aga laiusesse eirit palju ei tahaks.

Aktiniidia poiss uhkeldamas:

Aga aktiniidia tüdruk siuke hale ja äbarik. See talv tegi talle ikka kõvasti liiga - nüüd on näha, et hakkab vaikselt taastuma:
Thelalt möödunud aastal saadud kalla pidas kenasti talve vintsutused vastu ( pime ja ebamugav) ja on väga kenaks muutunud. Lõikasin tal kõik need pikaksveninud nõrgad lehejurakad ära ja tõstsin ta õue ja nädalaga kasvatas sellise kena lehestiku endale.

Eile võtsin siis tiigipuhastuse ette. Sügisel said sinna ämbrites talvituma ülejäänud vesiroosijuurikad. Arvasin juba, et nad kõik hukkunud. Sest teised vesiroosid kenasti kõik lehtes ja ajavad juba õienuppegi- aga nendest ämbritest ei paistnud kippu ega kõppu. Sikutasin need ämbrid siis kõik välja ja sorteerisin need juurikad ära. Elus kõik - ajavad juba pisikesi lehekesi. Jätsin nad praegu siia ämbritesse mudakihi sisse toibuma.
Peale vees mulistamist nägi tiik ikka väga mudane ja kole välja. Viskasin siis mõned peotäied raudsulfaati sinna vette - aga mingit märgatavat mõju sellest küll ei olnud. Ehk ikka selgib see vesi samasuguseks läbipaistvaks nagu möödunud aastal oli.
Ja siis plagieerisin Muhediku eelmise aasta ideed. Pruun sein oli, sinised tünnid olid ja ülejäänud kurgi, arbuusi, ja melonitaimed ka olid. Mees tahtis tünnid prügimäele saata ja ma tahtsin ülejäänud taimed komposti visata - aga siis tuli Muhediku pilt silme ette. Aianurgast leidsin mõned vanad betoonplaadid kah - tegin tünnidele korraliku aluse alla, et ei peaks nende ümbert rohtu niitma hakkama. Ja hetkel täidan tünne umbrohu, oksarisu ja murumätastega. Varsti on 2/3 täis - siis 1/3 panen kompostmulda ja saab taimed sisse istutada. Üks asi jäi arusaamatuks - kas ma oleks pidanud sinna põhja ka mõne augu tegema? ise arvasin, et ei peaks, siis alttulev niiskus hoiab kenasti taimedele niiskust.

Osadel roosidel on lehed sellised: - nagu mingi ainepuudus oleks. Kastsin neid rauapreparaadiga
Ja nüüd oleks ka tuvastamisabi vaja.
Järgneval kahle pildil mingi pinnakatja. Ühel sinine õis ja teisel roosa õis. Kas on tegemist mingi igihali sortidega? Tuvastatud Phlox stolonifera


Kas see on mingi neitsikummel? Või kasvatan umbrohtu?:

Lehed meenutavad helmikpöörist, aga õied sellised rohekaskollased ja ei ole mitte helmikpöörise õite moodi: Tuvastatud suureõieline tellima Tellima Grandiflora

Mingi püvilill - saadud kunagi Mauruselt - aga nimetus jäi kadumaläinud aiapäevikusse: Tuvastatud Kamtshatka püvilill


16 comments:

Tsiil said...

Hm, mina oskan ainult seda öelda, et tegemist pole umbrohuga, ongi neitsikummel. Mul on neid juhtumisi 3 tooni ja hakkavad ka sättima. Kõik muu õitekraam on minu jaoks uus ja huvitav.

Õhtupoole hakkan usinalt guugeldama :D

MUHEDIK said...

Neitsikummel on õige:)
Aga edasi näitad mingeid arusaamatusi. Need igihalid meenutavad mulle pigem mingeid flokse, nende madalakasvuliste liike on ju väga palju. Mul pole selle nädala lõpuni aega siis arvuti juures olla, aga arvan, et leian Sulle nende liiginime, sorte vaevalt. Vaata, lehed pole ka igihali omad.
Ja see helmikpööris võib ka mingi kortsleht olla. Paluks suuremaid fotosid.

Kontrolli oma korea elupuud. Ta on seepärast väga haruldane, et ta okaste alumine pind peab olema tugevalt sinakashõbedane. Uurisin fotot küll, aga ühtki tagurpidist oksa ei näinud. Ma ütlen seda seepärast, et ta on tavaliselt väga ilusa kitsaskoonilise võraga ja juba seepärast ei vaja mingit lõikust. Ma ei mäleta, kas Sa siin pilte tegid, aga ta kasvab mul tiigi lähedal ja ei vaja mingit lõikust. Paaris aias, kus ma teda veel olen kohanud on ta samuti väga korrektse kujuga, mitte säärane lohmakas nagu Sul. Aga mis lõikamisse puutub..elupuu peaks olema elupuu. Proovi ühe oksaga ära, siis on näha.

Kas sealt samblast neid võililli või liblesid välja ei anna pintseldada või juurida? Samblane maa on kohev ja niiske, peaks ehk päris hästi õnnestuma. Ja sõnajalad seal. Mmmmmmm!

deia said...

Ta ikke korea elupuu - oksad altpoolt kenasti hõbedased nii nagu peab. Aga jah see kuju - ma tean ka et peaks kena võraga olema, aga mul ta siuke lahmakas - seepärast mõtlesingi, et aitaks kääridega kaasa. Ta üldiselt oli mul 3 aastat täitsa nö paigal - nüüd seeaasta on hakanud kõrgust viskama. Ma ise arvan ka, et elupuu on elupuu ja ei tohiks pahandada kääride peale. Löön homme käärid sisse - ega kaotada pole midagi - siukest lohmakat ma ka omale aeda ei taha :)

Ja need floksid/igihalid - kas on flokse, kes roomavad? Tean padjandflokse, aga need lähevad edasi nagu igihali läheb.

Ei ole ta ei helmikpööris, ega kortsleht. Leht meenutab helmikpöörise oma, aga õisik pole. Kortslehe õisik ta ka pole. Mulle meenutab ta õisik hoopis suure maikellukese õisikut :D

Selle varjunurgakohta - eks ma pean ükshaaval neid liblesid sealt kuidagi välja rohima hakkama - võilillega on lihtsam - seda seal õnneks palju pole. Samas kui veel paar aastat oodata, on kirikakar ja sammal rohu juba täielikult väljatõrjunud sealt. See plats oli kunagi tegelikult kena muruplats - aga 5 aastaga on ta ise ennast selliseks kujundanud - mina lisasin sinna ainult selle laudlehe.

Hiline said...

arvan küll, et need sinise ja roosa õiega on igihali, lehe ja õie suuruse suhte järgi siis väike igihali - sinine Vinca minor ja roosaka õiega Vinca minor atropurpurea.

Aga se õitsev "umbrohi" mulle kohe väga meeldib :))))

Eve Piibeleht said...

See sitsiilia mesilauk on vahva.

Köögikata said...

No taimede kohalt ei oska ma enam midagi lisada. Aga need tünnid peaks ikka kasvõi 1 auku all omama, muidu kasvatad seal varsti ainult muda. Eriti, kui jälle hullult sajune suvi peaks tulema...

volam - jah, liigne vesi peab ikka välja voolama.

MUHEDIK said...

Selle unustasin. Minu tünnidel auke pole. Drenaazh on ju 2/3 mahust, üleliigne vesi vajub alla.

MUHEDIK said...

vt esialgu ja võrdle Phlox stolonifera

deia said...

Suured tänud: tundub jah olevat see Phlox stolonifera

pisike kollane hosta ja püvilill ka tuvastud

nüüd jääb veel ainult see helmikpöörist meenutav puhmakas :)

Kiku said...

Kõik räägivad siin muudkui aga lilledest, aga mina küsin hoopis kust sa sellised tünnid said? Hirmsasti tahaks ka endale selliseid tünne!

elfriide tramm said...

minu meelest on see küll vägagi helmikpööris, sealh õied. kuigi värv on selline mitte väga tavapärane. pilt on natsa udune, äkki saaks selgema?

aga kust paganama kohast te neid plasttünne saate, mina otsin teisi tikutulega taga!

elfriide tramm said...

kule, ära sa täna-homme veel löö neid kääre sellele elupuule sisse- praegu vana kuu viimane veerand - hea kasvu kinnipanemise ja rohimise aeg. kärpimise võiks plaani võtta alates järgm laupäevast.

aga see sitsiilia mesilauk on jah lahe.

Unknown said...

See helmipöörise moodi taim võib olla Suureõieline tellima ehk Tellima grandiflora.

Kadakas said...

Ega sel mürikaarial juhtumise mõnd titte pole? Mde, minu pool on virgiinia männasmailane juba varakevadest sulle potis ja mingid põõsad tara ääres ootamas.

deia said...

Kiku - proovi mõnest sellisest firmast, kes tegeleb autokeemia (shampoonid, puhastusvahendid) müügiga. Ma tean, et minu tünnid on ühest sellisest firmast pärit ( sees oli autoshampoon) Võid uurida ka mõnest autopesuga tegelevast firmast.

Jana - suured tänud sulle! Kui ma nüüd oma mälusoppidest väga urgitsen - siis tellima tuleb mulle meelde küll :))

Kadakas - Mürikaaria juurtega ei paljune. 2 aastat tagasi tegin pistikud, läksid kõik kenasti kasvama ja need, kes need põõsahakatised said, nendel kenad pisikesed põõsad juba. Möödunud aastal pistikud kasvama ei läinud - ju siis polnud õigel ajal tehtud. Sellel aastal, kui ta on õitsemise lõpetanud, proovin uuesti ja jätan sind meelde. Kui hästi läheb ja nad ka talve üle elavad, siis järgmine kevad saad. Või kui satud ise Tallinna kanti äkitselt, siis võid läbi hüpata ja ise pistoksad kaasa võtta ja proovida :). Või kui suuremat põõsast kohe tahad, siis küsi Mati Laane käest - mina sain enda oma temalt.
Tänud sulle mailase eest! Ma praegu kaevan ja teen ühte peenart ümber - jätan talle kohe väärilise koha! Ainult kuidas ma selle kätte saan? Ja mis põõsad? - kindlasti miskit huvitavat. Oehh - ja kuhu jääb siis mu lubadus, et ei mitte ühtegi uut enam :DDDD

Kadakas said...

2009. aasta ai lõpus arvasid, et forsüütia "Golden Times" on huvitav ja mina siis kohe registreerisin selle sooviks. Pstikud elasid talve üle ja on nüüd tara ääres titepeenras ja potis on must leeder "Madonna" - ka talve üle elanud pistik, aga vaatasin oma blogi kommentaarid üle ja tõsi ta on, et sa pole seda tellinud. Hm? Aga äkki ikka soovid? Emapõõsas nt elas talve väga kenasti üle, mida ei saa sel talvel öelda nt "Black Beauty" kohta, mis juba hea mitu aastat meil kasvanud. Kätte saab nii, et nt tuled külla või Tallinnas ( puhkuse ajal st alates juuli II poolest, sest töö ajal ma liigun Lääne-Virumaa suunas) või siis Thela juures.