Wednesday 30 July 2008

Hortensiatest

Hortensiatest pani mind kirjutama meie tuline vaidlus Muhedikuga. Ma ei ole eriline vaidleja tüüp, aga proovin siiski tema väited ümber lükata. Loodan, et ta mu peale väga pahaseks ei saa, sest ta on ikkagi juba aastakümneid aiandusega tegelenud ja kogemuste pagas suur. Mina aga siuke algaja nokitseja:). Tema väidab, et meie Eestimaa aedades praegu õitsev suurte valgete ümarate kobaratega hortensia on aedhortensia Hydrangea paniculata" Grandiflora". Mina jälle väidan, et see on puishortensia Hydrangea arborescens "Grandiflora". Aedhortensia alles hakkab õitsema ja tema õisikud ei ole mitte ümarad vaid piklikud. Täielikult nõustun tema väitega, et puishortensiad on meie kliimas külmahellad. Ja meil raske kasvatada. See ei kehti aga sordi "Grandiflora" kohta, mis küll külmematel talvedel lumepiirini võib külmuda, kuid taastub kergesti. Ja kuna ta õitseb sama aasta võrsetel, siis pole sellest tagasikülmumisest ka erilist häda. Sest suuremate õiekobarate ja rikkalikuma õitsemise jaoks tulekski teda igal kevadel tugevalt tagasi lõigata. E.Laasi oma "Dendroloogias" on kenasti ära toonud ka mõlema nii aed-kui puishortensia "Grandiflora" pildid, mis mõlemad on pildistatud Eestis. Samuti ei tahaks ma nõustuda väitega, et puishortensia "Grandiflora" on meil Eestimaa aedades vähelevinud. Sest praegu siin Põhja Eestis ja Tallinnas ringi sõites näen ma igalpool uhkeid puishortensia põõsaid. Neid on nii uuselamute aedades kui ka vanades taluaedades, kus nad on kasvanud aastakümneid. Ma ei oska kommenteerida Lõuna-Eestit - sest pole olnud võimalust praegusel ajal Lõuna Eesti aedu külastada - ja ei tea, kas neid seal ka on. Aga Luua dendropargis on nad igastahes mõlemad olemas. Kuna teema mind väga huvitas ja mul oli oma koolitöö jaoks nii ehk teisiti vaja minna botaanika aeda - siis vedasin täna oma kondid sinna ja uudishimulik nagu ma olen - võtsin ühel tädil sealt käest kinni ja vedasin ta hortensiate juurde ja palusin omale selgitusi anda. Pärast selgus, et tegemist oli ühe kauaaegseima Bot.aia aednikuga, kes oskas väga huvitavalt mulle erinevatest puudest ja põõsastest rääkida ja kellega leppisime ka järgmise kohtumise juba kokku. Aga see selleks. Tuleme nüüd tagasi hortensiate juurde. Ta kinnitas minu arvamust, et need uhked põõsad mis praegu igalpool õitsevad on justnimelt puishortensia "Grandiflora" , mitte aedhortensia. Ja tõestuseks olidki kohe kenad puishortensiad seal õitsemas, mis on äravahetamiseni sarnased meie aedades käesoleval hetkel õitsevate hortensiatega. Aedhortensiad bot.aias veel ei õitsenud. Nagu ka minu aias.Aga ma klõpsasin pilte ka:



Vasakul on aedhortensia Hydrangea paniculata "Grandiflora" ja paremal puishortensia Hydrangea arborescens "Grandiflora"



Üleval aedhortensia Hydrangea paniculata "Grandiflora" alles õitsema hakkav õisik ja all puishortensia Hydrangea arborescens " Grandiflora" õisikLehed on neil ka erinevad. Vasakul on aedhortensia Hydrangea paniculata "Grandiflora"lehed ja paremal puishortensia puishortensia Hydrangea arborescens " Grandiflora"lehed



Samuti on võrsed erinevad: üleval aedhortensia Hydrangea paniculata "Grandiflora" punane võrse ja all puishortensia Hydrangea arborescens " Grandiflora" roheline võrse.


Aedniku soovitus oli ka kevadel hortensiaid tugevalt väetada ja ikka tugevalt tagasi lõigata, et kasvaksid suuremad õisikud.
Panen siia ka oma aia puishortensia
Nii et mina olen jätkuvalt veendunud, et puishortensiat "Grandiflora" on meie aedades väga edukalt võimalik kasvatada ja kasvatataksegi. Nüüd on ka üks uuem sort "Annabel", mis pidavat samuti külmakindlam olema kui teised puishortensiad. Aga need mis aastakümneid on Eestimaa aedades kasvatatud on ikka "Grandiflora". Aga igasugused roosad ja sinised, mida me kohtame Hollandis ja Saksamaal ja ka Inglismaal ja Lõuna-Rootsis - need on meie kliima jaoks tõesti külmahellad.
Selle postitusega ma ei taha kedagi veenda, et minu arvamus see kõige õigem on. Eks igaühel on õigus oma arvamusele. Ma lihtsalt tuginen sellele, mis mulle on õpetatud Luua dendroloogia loengutes; olen lugenud raamatutest ja mida ma täna nägin ja kuulsin Tallinna Bot.aias.

4 comments:

MUHEDIK said...

Ka mina pole eriti vaidleja tüüp. Ja kunagi pole ma vaielnud selle vastu, milline näeb välja puis-ja milline aedhortensia. Kindlasti ei oleks ma üldse seda hortensiateemat niiviisi puudutanud, kui poleks tegemist olnud väitega, et ta on meil väga levinud. Asi on lihtsalt selles, et kui rääkida levinud ja vähemlevinud põõsastest-puudest, siis peaks alati juurde märkima, eriti kui tegemist on külma- või talvehellemate liikidega, kus teda siis ikkagi edukamalt kasvatada saab. Foorumit loevad enamasti algajad ja asjatundmatumad inimesed, kes kogenuma aedniku iga sõna püüavad. Ja nad võivad mõnikord väga-väga pettuda. Soojemates kasvukohtades, ka mere ääres, kus alati on soojem, võib puishortensia suhteliselt hästi kasvada. Aga nt. mandri-Eestis, eriti Tartu,- Jõgeva-Võrumaal ei taha ta sugugi nii hästi kasvada. Erandiks on vanad arboreetumid, nt. Luua, kus tal suuremate puude vahel on paremad, soojemad, kasvutingimused. Käisin eile ühe aedniku sünnipäeval ja tema kõrvalaias kasvas ka uhke puishortensia "Grandiflora" põõsas. Palusin kohe luba seda aeda külastada ja vestlesime sellest põõsast. Kuigi kogu eelmine talv meenutas vägagi sügist, oli see põõsas ikkagi külmunud ja õitses ka sel aastal taastunud võrsetest.
Olen aidanud paljusid algajaid aia rajamise juures ja alati selgitanud, mida ja kus on kasvatada võimalik, sest puukoolid ju seda enamasti teha ei taha. Kui on tegemist väikese aiaga, olen alati soovitanud väga kindlaid taimi k.a. aedhortensiat. Kui tegemist kollektsionäärihingega inimesega ja ruumi ka piisavalt, olen soovitanud proovida mõlemat varianti. Ja olen kogenud ka seda, et enamus inimesi ajab aed-ja puishortensia just nimetuse pärast segi.
Nii, et karistama ma ei hakka, vihapidaja pole ma ammugi ja palnud ka millegi peale vihastuda, tahtsin lihtsalt selgitada, et puishortensia pole meil siiski nii levinud kui aedhortensia ja on kindlasti külmahellem. Ja sellise selgituse, arvan, võtad ka sina omaks.
Nii, et paneme selleks korraks selle teema ehk lukku :)

MUHEDIK said...

Sa kurtsid kuivanud haige liilia üle. Eilses postituses kirjutasin ka liiliate kahjuritest ja haigustest vt. L.martagon

deia said...

Arvan ka, et hortensia teema võiks nüüd pidulikult lukku panna:) Loodan et meie vaidlusest oli kasu ka teistele, kes viitsisid lugeda. Minule oli küll palju kasu.

Muhedik - ma ei saa millegipärast sinu blogisse sisse, et lugeda liiliate kohta. Viskab kirja ette, et "operation aborted". Muidu oleksin küll väga huvitatud lugema :)

toompeale said...

minul oli küll palju kasu!
tegelikult on mu aias teine hortensia veel.
see on siis arvatavasti aedhortensia. tänaseka avatud alles esimesed alumised õied õisikus. kui kogu põõsake õites, panen pildid üles.
Sorry, minu jaoks ei ole seega teema lõplikult lukus!
kuid suurd tänud Sulle ja Muhedikule veelkord!

ja veel: ma ei saanud ka eile Muhediku blogisse, täna juba sain!