Sunday 20 July 2008

veel roosijuttu

Kevadel sai prooviks tellitud mõned roosid Garden.eest paljasjuursetena. Õpetus kaasas ja puha. Tegin siis õpetuse kohaselt ja aprilli lõpus istutasin peenrasse. Lõikasin tagasi ja muldasin korralikult. Ja öökülmade aeg katsin. Ja valesti tegin. Sest 1 roos, millele mul kohta kohe polnud - selle panin potti ja kasvuhoonesse. Sellest kasvas korralik põõsas, mille ma siis juuni alguses maha istutasin ja mis juba tükk aega kenasti õitseb. Ülejäänud kiratsevad ja on üldse siuksed äbarikud ja õnnetud. Ei lasknud neid isegi mitte õitsema - las kosuvad. Üks läks hoopis välja kahjuks. Oleks pidanud kõik potti alguses panema ja kasvuhoonesse kosuma.
Winchester Cathedral - tema lasksin korraks ikka õitsema ja siis lõikasin oksa vaasi.



Guy Savoy - tema see õnnelik, kes sai kasvuhoones kosuda. Ja nüüd õitseb juba teist ringi ja õienuppe tuleb kogu aeg juurde.


Täna tegin siis oma rooside seas inventuuri. Kuna pikalt sadas ja lõpuks läks ka soojaks, siis seened kukkusid kohe vohama. Muhedik alles kiitis, et kõik roosid kenasti terved. Nüüd juba on jahukaste ja tahmlaiksus platsis. Täna mölllasingi topasiga ja pritsisin. Enne ei olnud ju mõtet, kui kogu aeg ladistas. Homme teen veel scorega tahmlaiksuse vastu.

Panen siia nimekirja, kellel mis kahjustused on. Võibolla on mõnele abiks, kes tahab tervemaid roose omale aeda. Sest vaatamata soodsatele tingimustele on mõned roosid seentest puutumata. Üksikud roosid on mul kahjuks nimetud - panin nad siia, juhuks, kui mu uus aiapäevik peaks järjekordselt ära kaduma, siis hea kuskilt vaadata.

Regensberg - puhas

Sahhara - üksikud tahmlaiksusega lehed - üldiselt terve

Apricola - puhas

Peppermint Twist - puhas

Barcarole - algav jahukaste

Winchester Cathedral - algav jahukaste

Nostalgie - üksikud tahmlaiksusega lehed

Summer Song - puhas

Troika - algav jahukaste

Die Welt - puhas

Super Star - palju jahukastet. Ta mul ka eelnevatel aastatel jahukastega väga kimpus.

Sommerwind - algav jahukaste

Falstaff - palju jahukastet

Eden Rose - tahmlaiksus algav

Tundmatu roniroos lilla - jahukaste + tahmlaiksus tugevalt. Võtan ta välja. Ta on ikka väga haige iga aasta

Flammentanz - üksikud tahmlaiksusega lehed

Mr Lincoln - üksikud tahmlaiksusega lehed + algav jahukaste

Roosa roniroos I - puhas

Roosa roniroos II - puhas

Camille Pissarro - üksikud tahmlaiksusega lehed + algav jahukaste

Variety Club - tahmlaiksus

Goldelse - puhas

Judy Garland - algav jahukaste

potiroos - puhas

pisike lilla miniroos - puhas

Christopher Marlowe - jahukaste

Rhapsody in Blue - puhas

Mainzer Fastnacht - jahukaste + tahmlaiksus tugevalt

Tineke - jahukaste + tahmlaiksus

Shogun - puhas

Sweet Rosea - puhas

Intrique - tugevalt tahmlaiksus

Friesia - puhas

Mary - üksikutel nuppudel jahukaste

Opium - tahmlaiksus

La Minuette - mõlemad üldiselt puhtad; üksikud tahmlaiksusega lehed. Eelnevatel aastatel alati palju

Duftwolke - puhas

Sexy Rexy - puhas

City of Belfast - puhas mõlemad

Aspirin - mõlemad puhtad

Austriana - mõlemad puhtad

Crystal Palace - puhas

Las Vegas - tahmlaiksus üksikuteö lehtedel

Mõrsjaroos - puhas

Verdun - veidi jahukastet mõnel pungal

Velvet Cover - puhas

Europeana - tahmlaiksus tugevalt

Gloria Day - puhas

Duftwolke - puhas

Guy Savoy - puhas

The Fairy - puhas

Red Fairy - puhas

punane pinnakatja - puhas

Pirouette - puhas

punane/roosa põõsasroos - puhas

Robusta - puhas

Pur Caprice - puhas

Condesa de Sastago - puhas

Hea oli see, et igatsugu satikaid polnud.

5 comments:

isehakanud lillekasvataja said...

Aitähh auhinna eest! Eks ma varsti teen omale ka "Arte ...jne" postituse. Saan ka auhinda jagada, ehhee! Tore!
Ja SUUUUUR aitähh veel roosijutu eest. Mul see aasta ka esimest korda roosid aias. Ei tea neist suurt midagi veel. Igasugune inff on väga teretulnud. Kuigi neid igasugu laiksusi mul pole (ma arvan nii visqt) aga mingi söödik vist ikka on. Jama lugu.

Hiline said...

Uh, täitsa tuttav tunne - minu roosikasvatus langes ka sellisele perioodile, kus mitu suve olid väga vihmased.
Kahjuks olen oma roosiraamatud ja roosikasvatus perioodi päeviku ära kinkinud.
Aga niipalju on meeles, et ei lubatud neid istutada kuuskede ligidusse, kuusk rooste eoste vaheperemees. Aga igasugu hallituste vastu võitlesin tuha, piima-rohelise seebi- küüslaugu (see viimane oli minu lisand sellesse kokteili, kui üks moskva botaia teadur kangekaelselt väitis, et küüslaugul on võime "ravida" nii bakterit kui ka viirust). Toimis vahelduva eduga - kui ise olin virk, olid roosid puhtad kui tekkis pikemaid pause, siis nii mõnelgi hakkasid õiepungad mädanema. See ka põhjus, miks ma enam roosidega jannata ei taha. Palju pidi olenema ka asukohast - veesoonte piirkonnas esineb seenbakterit rohkem kui ilma veesoonteta.

deia said...

Kuuski mul rooside läheduses pole. Need mis on, on teisel pool maja. Aga seda kuusejuttu olen ise ka ennem kuulnud. Eks see jahukaste on ikka nende soojade ja niiskete ilmade tulemus. Seeaasta on isegi vähem, kui ma kartsin. Kui ma nüüd selle suure poolaka ka veel välja võtan, siis arvan, et saab ka sellele tahmlaiksusele piiri. Vahetan mulla ja desinfitseerin korralikult. See suur lilla poolakas on nagu magnet, mis kõik tõved ligi tõmbab ja kõige rohkem nakatunuid just tema ümber olidki. Intrique on ka igaaasta tõbine mul - aga temast ei tahaks loobuda - eks annan aga pritsile rohkem valu. Seda veesoonte juttu ei tahaks hästi uskuda - ma tean täpselt, kus meil veesoon läbi läheb - ja selle kohal kõige tervemad roosid :)

Hiline said...

See veesoonte asi on minule siiani väga segane värk, kuigi oma tuttavate geoloogide käest nii teooriat kui praktikat "tudeerinud", ei saa ikka aru,minu arust on veesoon ikka veesoon, aga miks siis ühed märgistadakse plussiga ja teised miinusega? ja miks mul traat sama koha peal kord ühtepidi keerleb kord teistpidi ja vahel keerab traadiaas end silmuseks ja miks seda teistega ei juhtu ja miks mul kõige laiema soone kohal (hanemaja kõrval) juhtmeta telefon ei funksi, aga kui jätan ta sinna maha või on mehe käes, siis töötab küll.
Aga nii mulle väideti, et ärgu ma majataha neid istutagu, ei kasvavat.
Kasvab küll! Lidya just selle kõige- kõige koha peal, aga kus ükski viljapuu ei taha kasvada.

deia said...

minu jaoks ka need plussid ja miinused segased veits. Pole eriti nagu süvenenud ka sügavuti. Aga minu käes ka vitsad keerlevad ja käisin nendega aia läbi. Ja kusjuures seal, kus kõige laiem veesoon läheb - selle kohapeal aia taga suur ja jäme saarepuu. Saared pididki veesoone peal tugevaks kasvama. Aia ääres meil tuhkpuuhekk ja selle kohapeal kus veesoon läbi läheb - hekk tükk maad viletsam. Samuti tuleb nii kevadine kui sügisene esimene öökülm lainetena pikki veesoont. Algul imestasin selle üle, et huvitav miks peenra keskel suvelilled külma saanud ja äärtes ilusad - siis tegin kindlaks et veesoon. Nüüd selle koha peal roosipeenar - ja veesoone kohal kõige ilusamad ja tervemad roosid. Nii et võta nüüd kinni, kus see tõde on :). Tuhkpuu ei kasva aga roos kasvab :D